söndag 15 mars 2020

Söndag

Idag ska jag inte skriva en massa om Corona-viruset, det är så många andra som gör det.
Idag ska jag skriva om att ta det lugnt och vårda sig själv och sitt liv. De båda ämnena kan hänga samman, om man så vill, men jag lyfter det ur coronasammanhanget ( ett ord att spara tills en ska leka "hänga gubbe" kanske?).
Jag har tagit en lugn söndag, en slags bönesöndag, för äntligen har jag riktigt fått upp ögonen för bönor och igår kväll när ett par sorters bönor legat i blöt, kokade jag dom. Idag då, när det blev bönesöndag ( fast officiellt är det inte ännu!) då blev det både stekta bönor och bönor i tomatsås, mums säger jag bara. Det är bra att ha veganer runt en som kan inspirera till lite, för mej, nytt. Ja nytt och nytt, men påmind om det blev jag i alla fall så att det kändes helt nytt.

Boken Scener ur hjärtat har blivit utläst idag. ( Boken om och av Greta Thunberg och hennes familj, mest är det väl hennes mamma Malena Ernman som skrivit, tror jag). Intressant, gripande här och där, superviktig och alldaglig på en och samma gång. Precis som känslorna kan bli när en läser den, eller när en lever i den tid som nu är. Tror minsann jag måste länka till PG´s låt till säkert en dels förtjusning och andras förskräckelse;) Boken är gripande dels för den tar upp miljön, men också för att den tar upp den verklighet och problem de fightas med då de har flera diagnoser i familjen. Angelägen läsning.

Äntligen har jag också tagit mej ut att inviga en julklapp, och det var ju verkligen på tiden, Fick en eldkorg/eldstad av mannen i mitt liv i julas och så skulle jag ju elda ( som jag gillar att elda brasa) och kanske grilla. Grillat blev det inte idag, men lite eldat och det var mysigt, det tyckte även hunden. 
Lysnat på nyheter hör ju  nutiden till, haft konversationer med nära och kära via telefon, ibland med bild. Kul att se barnbarnen och busa lite via luren, när en inte kan vara på samma plats. 
Nu sänker sig mörkret över nejden och denna "bönesöndag" är till ända. 
Ja kanske blev det inte så mycket om att vårda sig själv och sitt liv, som jag utlyste i början av detta blogginlägg. Men att hålla söndag/vilodag, i lugn och ro, det måste ju ändå vara ett av de bästa sättet att vårda sig själv och sitt liv? Så jag ger mej själv godkänt idag, det tycker jag. Ska nu hitta en fin låt att avsluta detta med, samt säga tack för att Du läser. 
Namaste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar