tisdag 26 april 2011

Bjuder en gammal göingsk dikt

"Ja, gammal och gammal, jag tror jag skrev den för ca6-7år sedan.
Minns bestämt att jag satt på
min dåvarande särbos veranda och han var iväg på ett jobb.
Satt där i skuggan och svalkade mej denna varma sommardag. Riktigt varifrån och hur detta kom vet jag inte men min hjärna började spinna på en dikt om en man som åkte till Ullared för första gången.

Den är skriven så som den göingska dialekten kring Lönsboda låter (skiljer sig mycket från den ena byn till den andra). Kommer därför att skriva förklaringar till ett par ord.
Men vet att det inte är så svårförstått av andra nordbor då jag "nervös som attan" lästa upp just denna för en stor skara människor på Kommunals kongress ( tror jag det var) i Växjö och där var folk från hela Sverige och bland annat en yngre man kom fram och sa "Det där låter inte så långt ifrån den dialekt som min gammel mormor o morfar talade i den lilla by i Norge som de bodde i!"
Och någon som hade referenser närmare sa "Det var roligt att höra, det var nästan som de talte hemma i Hallaryd när jag var barn", och detta framfördes på klingande Stockholmska förutom det där ordet "talte" som kom fram i dialektivern;)

Nåväl, Lady I presenterar:

GOBBEN & ULLARED



En gobbe ja ved                                                  
hade öllri vatt i Ullared
Såu oin da han augde me
Kalle, Britta o nönna te   

                                            I oin stora buss de for åsta
                                            o gobben han va rättsau gla
                                            tess de skolle parkera
                                           då börjte han fondera

Å när han sen såu
hojle låunge kön
dåu ble han religösa
å läjste opp oin bön

                                           Men kön där va
                                           rationella greja
                                           Gobben hannt inte
                                           ens  "Amen" säja

Såu me ens va han
inne i Ullareds kärna
å genast han tänkte
"hid åuger fölk gärna!"

                                            Fölk både här o där
                                            tröjor o blöjor
                                            håsa o påsa
                                            byså o kalsonga
                                            konserva o tamponga
                                            schampoo o twåul
                                            o törkad lög

                                                          "Ja öllt du konna tänka de
                                                                    förudom kaffegög!"

Gobben han för ju
som ölla hid o did
å te o finna ud
fick han fraua na expidit

                                              Gobben kippa ette loft
                                              dåu han te slud kom ud
                                              Där sto Britta, kalle
                                              o nönna te

                                              Å Britta sa: "Gobben,
                                              Hå ä dä mä de?"


Å gobben han swarte
Britta rättsåu trätt
"Jo tack, men hitta ud
de va dåu inte lätt!"

                                               "Å ölla dina greja,
                                                Har ha du gjort a då?"

                              "Ölla mina greja?
                              Va ja ved såu va dä twåu
                              å då har ja i näven
                              titta få du såu!"

JA, se där i gobbens näva
va hojle hans kalas
ojt fempack me håsa
å ojt paket me Havrefras

                                               Summa summarum
                                               nu va gobben nöjd
                                               för å få åuga himmöd
                                               dä va ojn redi fröjd

Å näist Britta fråugte
om han skolle me
te Ullared o hannla
såu swarte gobben de:

                                                 "Att ja va lide artia
                                                  sa redan moa min
                                                  men om ni tar me did igen
                                                  såu fåur ja låusas in!"

Såu gobben ble där himma
 o prada för se säl:
"Att de inte ä besögstwång
i Ullared ä väl!"




Kan säga att särbon nästan skrattade sig av trädgårdsmöbeln han satt i då jag, vid hans hemkomst, läste upp
denna dikt. Han, precis som de flesta män som hör dikten, trodde jag var inspirerad av hans inställning till Ullared;)

1 kommentar:

  1. Glömde ordförklaringarna men om det är nått ord ni ej förstår så fråga och jag svarar:)

    SvaraRadera