lördag 13 juli 2013

Välja, en strategi, kanske en överlevnads sådan...

Det mesta jag skriver går på ren intuition. Ofta är det, naturligtvis, en händelse eller nått jag läst /  hört som triggar igång tankegångarna. Ibland kommer allt medan jag skriver, som nu. Andra gånger kan det vara något jag gått och funderat på i "åur o dar".

Just nu vill jag skriva om val.
Var och en av oss och våra val. Jag menar inte just de där valen som folk verkar ta så allvarligt på nuförtiden,om vilka skor att använda idag, eller vilken mobiltelefon jag ska ha eller vilken nyans av vitt jag ska ha på väggen i hallen.( fjorton nyanser av vitt, kunde vara en ny titel till en film om Livet idag?)
Nej de val jag tänker på, just nu, är de val vi gör då vi ställs inför en förändring eller en svårighet. Eller när vi ställs inför något som de flesta skulle se som en svårighet men vi väljer att se det som en utmaning. För så kan vi också göra! Vi kan ge fan i att ta på oss offerkoftan.

Då jag som fjortonåring blev gravid, och, som ni förstår, helt och håller oplanerat, blev jag naturligtvis rädd. Ja rädd, men jag visste att det var min väg och att det var den jag skulle gå...
Jag  hade kloka föräldrar, och modiga, må jag säga. För jag vet inte själv om jag hade vågat låta en 14-åring ta beslutet själv, det är ju faktiskt så mycket som kan hända med en 15-åring som föder barn, och även med den som är i normalare ålder för barnafödande. Även en större risk för barnet, är det i det läget.
Jag och min äldsta son, -84.


Hur som helst, så var jag emot abort. Betydligt hårdare emot än idag, då jag ser Livet mer nyanserat nu, tack och lov. Graviditet och förlossning gick bra, även om det tog sin tid.
Min förstfödde var en stor, och såklart väldigt söt, gosse på 4600gr och 54 lång. Jag var så lycklig som en ny mamma kan vara och det hade skett mycket i mitt huvud under hela graviditeten och även den första natten som mamma skedde något magiskt. Jag låg vaken hela natten och tänkte på världssituationen och min livssituation mm och jag minns att jag funderade på hur det måste ha känts för min farmor som födde min pappa precis då andra världskriget startade...
Kuratorn på BB kallade in mej och ville prata med mej, jag talade om för henne att det finns säkert gifta 25-åringar här som bättre behöver prata med dej!!! ( ha ha, den repliken är jag fortfarande stolt över;))

Jag har aldrig tänkt att min förstfödda på nått sätt "förstörde min ungdom", han berikade mitt Liv från start och han gör så ännu. Liksom mina andra tre barn berikar mitt Liv. Det har varit ett livskall för mej att vara mamma. Det är så säkert. Jag har, såklart, mina fel och brister ( och bristningar), och har inte alltid räckt till kan jag tycka men jag har fanimej gjort allt vad jag kunnat, här och nu.

När mitt yngsta barn var ett halvår blev jag svårt sjuk. Detta i en märklig sjukdom som heter Sarkoidos och som gör att lymfkörtlarna vid lungorna svullnar upp och begränsar syretillförseln. Detta ger märkliga symtom, och väldigt olika yttre symtom som gör det svårt för läkarna att förstå vad det rör sig om. Jag var hos läkare flera gånger och mina yttre symtom var ju att mina fotleder svullnade upp rejält, så även fötterna, och även andra leder ömmade.
När jag till slut fick rätt hjälp, vilket i det svåra läget var cortisonbehandling i nästan ett år, då kröp jag runt här hemma och bytte blöjor, matade mina yngsta barn som då var två år respektive  6 månader. Min dåvarande man körde mej till sjukhuset, akut, en fredagskväll då även han förstod allvaret. Jag kunde ju inte alls gå längre. Vi var rädda att jag fått någon kronisk reumatisk sjukdom. Nåväl jag behöver inte gå in i detaljerna kring det där, men jag fick så småningom rätt hjälp och kunde bli frisk efter det där årets behandling.
I många år hade jag sviter av sarkoidosen, ledvärk mm Men idag har jag det inte. Även där kunde jag valt att bli ett offer, jag kunde satt mig ner och liksom gett upp. Och jag kunde nu ha suttit och sörjt att jag aldrig mer kan använda så snygga skor som innan sarkoidosen, och att jag plötsligt då fick avbryta amningen av mitt lilla barn pga att jag skulle påbörja cortisonbehandlingen.
Ja jag kunde valt att bli ett offer då.
Och när....
Och när...
Och när...
Och när...

Jag skriver inte detta för att visa på att jag skulle gjort så mycket bättre val än någon annan.Jag skriver detta för jag vill visa på att det finns en väg, där vi kan gå med huvudet rakt och med stolthet i stegen. Det kräver ibland en jäkla massa mod. 
När vi gör sådana val, inifrån vår själ, då kan vi bli bemötta med respekt och även bemöta med respekt.
Då förstår vi att alla människor kan välja.
Vi kan inte välja, direkt, om vi ska hamna i den där rullstolen. Vi kan inte välja om vi ska få sarkoidos, cancer eller hjärnhinneinflammation.

Vi kan, heller,  inte välja hur andra människor i vår omgivning ska välja leva. Vi kan vara veganer och våra barn väljer att bli värsta köttätarna. Vi kan vara helt säkra på att vi funnit en ny bästa kompis och så säger hon/han att - jag har inte lust, eller tid att umgås med dej. Vi kan bli kära, utan respons. Vi kan bli uppsagda från jobbet. Vår bästa kompis kan köra ihjäl sig. Det kan bli krig. Vi kan behöva fly. Vi kan... och det kan... ja en jäkla massa saker som vi inte har kontroll över kan ske.
Vi kan inte styra allt, men vi kan till viss mån styra hur vi reagerar på saker och ting.

Vi kan ta kommandot över oss själva. Det kan ta tid. Det är inte lätt. Men det börjar med en medvetenhet, och det är en skön känsla, av att vi iallafall har kontroll över oss själva.
Det är där vi måste börja!

Nu ska jag välja att göra nått bra av den här dagen;)

Carpe diem!





6 kommentarer:

  1. Härligt tänkt och skrivet! Offerkoftan klär ingen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack magda, för din kommentar:)
      Min grundinställningär att "Alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar". Jag vill gärna uppmuntra andra att våga låta bli att se sig själva som offer.
      solhälsning
      Catarina

      Radera
    2. đồng tâm
      game mu
      cho thuê nhà trọ
      cho thuê phòng trọ
      nhac san cuc manh
      số điện thoại tư vấn pháp luật miễn phí
      văn phòng luật
      tổng đài tư vấn pháp luật
      dịch vụ thành lập công ty
      http://we-cooking.com/
      chém gió
      trung tâm tiếng anh
      sinh vật chết vì chúng nhiều vô kể . sự khủng hoảng bao trumg khắp nơi . Vốn là đối địch nhưng trước thảm họa tử linh , bỉ mông cùng long tộc nhanh chóng thiết lập một liên minh , liên hợp tất cả các chủng tộc trên Long khi nỗ tư đại lục , hướng tới đám tử linh toàn lực công kích . Chúng ta tuyệt đối không thể để cho căn bệnh ôn dịch lan tràn , không để cho bọn tử linh chiếm lấy đất đai của quê hương chúng ta .

      Nghe Tử kể lại truyền thuyết , Diệp Âm Trúc phảng phất như thấy được một cảnh tượng vô cùng kinh dị , vô số dị hình sinh vật đánh sâu vào trong đại lục trong khi bỉ mông cùng long tộc thống lĩnh tất cả các chủng tộc đứng lên đánh đuổi kẻ xâm lược .

      - Như vậy là hàng vạn năm trước cự long và các ngươi tại đây đã đánh nhau với ...

      Tử khó nhọc gật đầu :
      - Tại chiến trường, chúng ta đột nhiên phát hiện tử linh xâm thực không phải chỉ riêng khối đại lục của chúng ta mà còn có một bộ phận khác tiến về đông phương đại lục . Mà ở đông phương đại lục chống trả tử linh so với chúng ta càng thêm mãnh liệt hơn , một chủng tộc không có cánh nhưng lại có thể tự do bay lượn trên không trung , thân thể vừa dài vừa lớn có màu hoàng kim cầm đầu , đại quân gồm vô

      Radera
  2. Tror att det är lättare att ha en starkare livssyn och en positiv inställning till livet om man har stöd och kärlek i sitt liv. Är man ensam i sitt egna och efter motgång och motgång är det lätt att man hamnar i en ond cirkel. Jag kan ibland finna mig att jag sugs ner i botten och sedan kommer jag upp och ta luft i bland, jag är nog vad du anser ett offer, för jag tycker livet har varit otroligt orättvist. Jag tror att du hade trots att du blev mamma tidigt, en bra grund att stå på, dina föräldrar var förstående och stöttade dig och du har massa kärlek i ditt liv och framgångar. Men för den som inte har någon och hela tiden får höra att de är ett misslyckande eller familjen får känna sig oönskade, eller inte har någon familj eller vänner, så är det inte lätt att inte bli ett offer. De finns dom som inte har någon alls. Tror också att det är genetiskt, vissa människor är biologiskt/genetiskt programmerade/fostrade lyckligare än andra. Vi blir formade och visst hade världen blivit perfekt om vi alla fick en chans att vara den personen vi vill vara, men alla får inte det. Vi väljer inte var vi blir födda, våra föräldrar, omgivning, hälsa eller kroppar/gener, vi bara får dom. Vi får de korten vi blir tilldelade, och ibland, om vi har tur, kan vi få byta ut dom, och vända på leken, men det hör till ovanligheterna. Jag vill verkligen inte låta bitter, men det är svårt att bli ett offer, om man aldrig känt ett enormt utanförskap, svält, fattigdom, mobbning, fysiskt våld och förkastad av samhället om och om igen, på grund av dålig hälsa m.m .m.m. Det har verkligen ingenting med inställning att göra. Barnen i Afrika blir inte mätta bara för att de gör sig själva till offer. Du kanske kan se andras elände som ett val, men det gör inte jag alls. Jag tror det är inte så lätt att vända på saker och ting när man har absolut allting i mot sig. Inte omöjligt. Men har jag rätt att döma andra? Och säga att de gör sig till offer? bara för att de inte delar livssyn? och se det som du? Nej, jag tycker faktiskt inte det. Det kallar jag att döma. Med mänsklighet har man när man möter en människa på den nivån man är på och inte sätter dom i mappar. Första steget för att hjälpa en människa är att inte se dom som offer, eller för det dom inte kan göra, utan för de egentligen kan, och varför de är som de är. Jag tror ingen väljer att bli ett offer, jag tror att de blir instängda i mörkret och de har absolut ingen där som kan hjälpa dom ut, de kan inte hjälpa sig själva. Kärlek och förståelse har inte alla i sitt liv. Alla kan inte ta kommandot över sig själva, och om det verkligen ligger så enkelt att bara välja att vara lycklig, så tror jag alla hade valt det. Vi kan göra mycket min vän, men inte allt.

    SvaraRadera
  3. Hejsan, du, Anonym! Lite roligt att du i texten kallar mej för "din vän" och ändå väljer att vara anonym. En annan sak som är rolig är att få en kommentar av någon som inte tycker likadant, det är ju då det blir riktigt intressant. Så tusen tack för din långa kommentar.

    Kanske har jag blivit lite missförstådd av dej? Jag menar inte att man ska skylla sig själv om man blir handikappad, utnyttjad som barn, slagen, hånad, sjuk eller något annat. Jag menar att jag gärna vill "peppa" människor att inte låta det ta över deras liv.

    Såklart spelar grundinställning in, jag är mycket tacksam att min grundton är stämd i dur. Som du nämner spelar uppfostran roll, har man föräldrar som lätt tar på sig "offerkoftan" så är det så man blivit lärd från barnsben. Men det går att bryta, jag vet de som haft "offerföräldrar" och inte alls blivit sådana själva.

    Vi orkar olika mycket, jag menar inte att alla har samma förutsättningar. Jag menar, och brukar säga att jag tror, och det tror jag verkligen: att vi alla gör så gott vi kan. Och den meningen brukar folk bli mycket upprörda över.
    Men jag tror verkligen att vi gör så gott vi kan utifrån våra förutsättningar och då menar jag alla möjliga och omöjliga aspekter. Till exempel psykisk och fysisk styrka,ekonomiska, tidsmässiga och inte minst kulturella.

    Men jag vill inte ge hela min styrka till någon annan. Inte till mina, som du antar kärleksfulla föräldrar, inte till den onärvarande pappan, inte till de som mobbade mej i årskurs 2 och 3, men kanske har de hjälp mej bli stark på vägen? Jag vill faktiskt säga tack till väldigt många stöttande människor på vägen, och så vill jag med glädje och stolthet vara den jag är för jag tycker att jag har gjort rätt som har lyssnat inåt i mina val. Kanske gör inte alla det? Kanske är det det som gör en del till offer?

    "Du kanske kan se andras elände som ett val,
    men det gör inte jag alls. Jag tror det är inte så lätt att vända på saker och ting när man har absolut allting i mot sig. Inte omöjligt. Men har jag rätt att döma andra? Och säga att de gör sig till offer? bara för att de inte delar livssyn? och se det som du? Nej, jag tycker faktiskt inte det. Det kallar jag att döma." citat från Anonym

    Om vi tror att vi aldrig dömer så tror vi fel, både du och jag. Och då har du också missförstått min text.

    Jag tycker det är jäkligt tragiskt när folk sitter och tycker synd om sig själva, och jag vill, som sagt, "peppa" dom att sluta upp med det!

    https://www.youtube.com/watch?v=tYGHJY9NH08

    SvaraRadera
  4. "Kärlek och förståelse har inte alla i sitt liv. Alla kan inte ta kommandot över sig själva, och om det verkligen ligger så enkelt att bara välja att vara lycklig, så tror jag alla hade valt det. Vi kan göra mycket min vän, men inte allt."

    I det läget kan vi förhoppningsvis välja att söka hjälp. Alla kan inte må bra alltid, INGEN kan må bra alltid. Jag arbetar i socialpsykiatrin, jag ser en del. Jag har själv upplevt psykisk ohälsa på ganska nära håll. Jag har inte alltid varit den stadiga balanserade kvinna jag är idag.
    För att växa behöver vi kriser, kärlek, stöd och motstånd. Det finns en anledning till att en av mina kursböcker på universitetet hette just KRIS OCH UTVECKLING ( av Johan Cullberg), kris och utveckling går hand i hand.

    Jag har inte köpt min livserfarenhet på postorder eller Ullared;)

    SvaraRadera