söndag 27 februari 2011

"Köpe o köpe, jag hör aldrig annet!!!" Sa Anton Svensson i Katthult.

Tänk han var en klok man den där pappan till Emil Svensson i Katthult, eller kanske det var Astrid själv som var den klokaste;)


Konsumtionen idag är inte frisk, inte alls.
På något sätt går det i vågor, min medvetenhet av olika saker.
Just nu har jag fokus på livsmedel och konsumtion.

Livsmedel, helt enkelt, för att det är så viktigt vad vi stoppar i oss och hur det tillverkas.
Hur råvarorna produceras och även slutprodukten.
Det hänger ihop, Konsumtionen och livsmedlen.

Precis som vi ALLT O ALLA GÖR, vare sig vi vill det eller inte!!!

Konsumtionen i stort innehåller också all annan "Shopping".

Orden "Shopping" är mitt "hatord", det heter handla, köpa...  visst kan ordet slinka ur min mun någon gång, men "för det klickar jag ogilla, ogilla, ogilla"!!!

Jag vill leva enkelt, enklare.
Älskar Stefan Sundströms bok "Stefans Lilla Gröna" (en handbok i utanförskap), den ger hopp och en del tips som jag inte kände till innan.
Gav bort den i julklapp till min äldsta son och hans sambo. Ska minsann införskaffa en till mej själv också snart.
Fick nyss veta, via Stefan själv, att man nu kan låna den på biblioteket, hamnade dit ganska nyligen, tydligen.
Just nu slår Stefan ett slag för boken "Slutkört" av Lars Henriksson. Den har jag inte läst ännu men jag ämnar göra så.
Vill också passa på att vifta lite för http://www.alternativ.nu/ för dej som är intresserad av enklare leverne, alternativa sätt att leva, odling, djurhållning och så är det, inte minst, ett socialt ställe där man kan lära känna trevligt folk som värdesätter annat än just Shopping och annan konsumtion. Man kan där också beställa en prenumeration av den eminenta och intressanta tidningen Åter!:)

Strävar, som sagt, efter att leva i fas med mej själv, naturen och resten av världen.
Vet vilka områden jag behöver skärpa mig på.
Vet vart jag vill nå.
Vet att jag är en bit på väg.


"Lunka på, Lunka på vi har långan väg att gå!!!"

Det vet jag också att jag har,"långan väg att gå",  både ensam och som en del av hela mänskligheten.

Man får dra sitt lilla strå till stacken!!! 
Och det GÖR skillnad!

Läste idag i Sydsvenskan, i söndagsbilagen Hemma om secon hand - fynd och annat skoj.
Hittade där det som jag nu låter bli dagen citat:


"Vi måste lära oss att fylla det där hålet med något annat , 
något mer hållbart både för självkänslan och för miljön."
                                                     /Jenny Jägerfeldt Psykolog och författare

4 kommentarer:

  1. Vad kan jag säga? Amen på alltihop du skrivit :)Har också totalt snöat in på livsmedelsfusk just nu. Ha en fortsatt trevlig helg, kram!

    SvaraRadera
  2. Som vanligt kloka ord ur en klok qwinna!
    Ibland kan jag fundera på vart alla de livsmedlen i affären tar vägen när sista datumet går ut. Behöver vi verkligen 25 olika sorters ostar att välja på, likaså pastasorter, smaker på filen, inlagda gurkor skivade på olika vis, påläggs skinka på olika sätt osv...
    Känns väldans onödigt om man tänker efter och VET att dom förr i världen klarade sig galant utan alla dessa finesser vi idag "kräver"...
    Hade jag bott som du, i ett hus på landet, hade jag garanterat haft frigående höns o en galglad tupp på tomten, självhushåll på så mycket gröda som jag klarat av att hantera och fruktträd och bärbuskar..
    Vi är så förbaskat bortskämda i dag och ska bara ha.. Till vilket pris både på miljön och på varorna vi asar hem?
    Önskar en trevlig söndag!
    Kramen
    Chrissie

    SvaraRadera
  3. Jag gillar verkligen det du skrivit här...och jag kommer att läsa dina tidigare inlägg också.
    Ha en underbar dag!/Ylva

    SvaraRadera
  4. Tack ska ni ha, för ni läser och för ni kommenterar!!!
    SÅ roligt att få respons på det jag skriver. DET GLÄDJER MEJ riktigt i själen!!!

    Ja miljön är faktiskt det viktigaste vi har, men det är så lätt att villa bort sig i den tid vi lever i idag. Jag tycker det är skitsvårt många gånger!!! Vi måste hjälpas åt, GOTT FOLK! kramar

    SvaraRadera