söndag 1 maj 2011

Om Systembolaget hade samma sorts prissättning som SJ

Tänk om Systembolaget hade, precis som SJ, satt sina priser utifrån efterfrågan.

Följande scenario kan man då tänka sig:

Hugo kommer in på "Bolaget" och letar fram hyllan med Explorer som han tänk köpa nu när det snart är midsommar och allt.
"Gott att ha en 70:a hemma till helgen", tänker han..

Expediten registrerar varan och kassen i kassan och säger vänligt. -"Då blir det 1893kronor, tack!"

Hugo: - "1893 kr? Är du från vettet?"

Expediten: -"Nej då inte alls, men du vet, alla ska ju ha snaps nu till midsommar och vi säljer väldigt mycket Explorer just nu"

Hugo: -"Men han som stod före mej i kön, som precis gick ut,  han betalade ju bara 1200kr!?"

Expediten: "Ja men TITTA så många det är som står och tittar där på just den hyllan där Explorern står!"

Jag tycker att SJ skulle ha fasta priser. Sista minuten-priser är nått bra, det kan man och bör ha för att fylla ut de platser som annars skulle gapa tomma, men som det är nu är det faktiskt tokigt, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar